Tarieven, betaling en vergoeding
De tarieven voor de geestelijke gezondheidszorg worden jaarlijks vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit. Op deze pagina treft u informatie over waar u de actuele tariefinformatie van de Nederlandse Zorgautoriteit kunt raadplegen.
Tarieven
Op https://zorgprestatiemodel.nza.nl/ treft u een lijst met actuele tarieven. Deze worden jaarlijks gepubliceerd door de Nederlandse Zorgautoriteit. Op de geopende pagina:
- Selecteer 'Tarievenzoeker'
- Selecteer 'Individuele consulten'
- Selecteer Setting: Ambulant kwaliteitsstatuut sectie II
- Selecteer beroep: Arts - specialist arikel 14
- Selecteer consult type: diagnostiek of behandeling
- Selecteer tijdsduur: (bijvoorbeeld vanaf 45 min)
Druk op 'Zoeken' en in de tabel zal het geldende tarief getoond worden.
Naast tarieven voor 'consulten' zijn er tarieven voor een klein aantal andere prestataties zoals 'intercollegiaal overleg' ten behoeven de behandeling.
Indien u zich minimaal 24 uur van te voren afzegt of de afspraak wijzigt, dan is dat kostenvrij.
Indien u zich op het laatste moment afmeldt, d.w.z. minder dan 24 uur voor de afspraak, dan ontvangt u een factuur voor de gemiste afspraak. Het tarief hiervoor wordt per kalenderjaar vastgesteld en hangt samen met het NZA tarief. Per 2022 gaat het om 40% van de kosten van de geplande afspraak. Deze kosten worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar, omdat het hier niet gaat om zorgkosten.
De NZA tarieven voor een consult zijn gebaseerd op de gedachte dat een behandelaar tijd heeft om de patient te spreken, maar ook om daar bijvoorbeeld iets over op te schrijven. Die indirecte tijdscomponent is impliciet, omdat de duur van het consult (= directe tijd) doorslaggevend is voor het bepalen van het tarief dat in rekening gebracht wordt.
Aangezien de zorgbehoefte van elk individu verschillend is en de kosten worden berekend op basis van de bestede tijd dient u er rekening mee te houden dat uw unieke zorgbehoefte de uiteindelijke prijs zal bepalen. Raadpleeg voor meer informatie het gedeelte 'Veelgebruikte productcodes en tarieven 2023' hieronder.
Betaling
Betaling: U krijgt ieder kwartaal en/of bij het einde van de behandeling een gedetailleerde rekening per email toegezonden, die u zelf moet voldoen. U betaalt - bij voorkeur - door het bedrag zelf over te boeken. U kunt daarbij gebruik maken van de betaallink die u per email ontvangt. Ook wordt u gevraagd om een doorlopende incassomachtiging te ondertekenen. Als de betaaltermijn verstreken is en u heeft nog niet betaald, dan zal het bedrag autmatisch afgeboekt worden.
De betalingstermijn voor facturen is ongeveer 30 dagen. Deze termijn biedt voldoende tijd voor de zorgverzekering om uw factuur te vergoeden. In de praktijk kunt u beschikken over de vergoeding van de verzekeraar voordat u aan Praktijk Lastage moet betalen.
Betalingstermijn:
Wanneer u de factuur ontvangt, heeft u 30 dagen de tijd om deze te betalen. Deze ruime termijn is bedoeld om u in staat te stellen uw declaratie bij uw zorgverzekeraar in te dienen en de vergoeding te ontvangen voordat u de factuur aan Praktijk Lastage betaalt.
Eerste betalingsherinnering:
Mocht u de factuur niet binnen de gestelde termijn betalen, dan ontvangt u een eerste betalingsherinnering. U krijgt vervolgens nog 2 weken om de factuur alsnog te voldoen. Aan deze eerste herinnering zijn geen extra kosten verbonden.
Tweede betalingsherinnering:
Indien de betaling uitblijft na de eerste betalingsherinnering, ontvangt u een tweede herinnering. Deze herinnering benadrukt het belang van een tijdige betaling. Ook dan heeft u nogmaals 2 weken om de betaling te voldoen, zonder extra kosten.
Geen betaling na de tweede betalingsherinnering:
Als u na de tweede betalingsherinnering de zorgfactuur nog steeds niet heeft betaald, start een incassotraject via een incassobureau. Aan dit traject zijn extra kosten verbonden, die voor uw rekening komen.
Vergoeding
U kunt de facturen van Praktijk Lastage indienen bij uw zorgverzekeraar, die op basis van uw polis de vergoeding zal bepalen. Controleer uw polis op dekking voor ongecontracteerde specialistische GGZ en eventuele voorwaarden. Een overzicht van vergoedingen voor ongecontracteerde specialistische GGZ onder verschillende verzekeringen is te vinden op contractvrijepsychiater.nl.
U bent verantwoordelijk voor het betalen van het volledige factuurbedrag, ook als uw zorgverzekering niet alles vergoedt. Mocht u problemen ondervinden met de betaling, neem dan direct contact met ons op zodat we samen een passende oplossing kunnen vinden.
Let op: kosten voor gemiste afspraken worden door geen enkele zorgverzekeraar vergoed.
Als uw zorgverzekeraar aangeeft dat er informatie ontbreekt op uw factuur, neem dan contact op met Praktijk Lastage. Wij zullen de factuur controleren en zo nodig aanpassen. U kunt dan de aangepaste versie alsnog indienen voor vergoeding. Dit soort problemen komt helaas wel eens voor, maar kunnen meestal snel en eenvoudig worden opgelost met onze hulp.
Belangrijk: je kunt zorgtoeslag met terugwerkende kracht aanvragen, tot 1 september voor het vorige jaar. Hoe eerder je aanvraagt, hoe sneller je de toeslag ontvangt.
Betaal nooit voor het aanvragen van zorgtoeslag! Vraag het gratis aan via de officiële website van de Dienst Toeslagen.
- Het is belangrijk om te weten dat er een drempelbedrag geldt voor de aftrek van zorgkosten. Alleen het deel van de kosten dat boven deze drempel uitkomt, is aftrekbaar. Het drempelbedrag is inkomensafhankelijk, maar ook afhankelijk van of u een fiscale partner heeft.
- Alleen specifieke zorgkosten die niet vergoed worden en niet onder het eigen risico vallen, kunnen in aanmerking komen voor deze aftrek. Het is tegelijkertijd wel zo, dat u al uw ziektekosten mag meetellen bij deze berekening, mits deze aftrekbaar zijn. Ook de zorgkosten van uw fiscaal partner en uw kinderen tot 27 jaar mogen meegeteld worden.
- Ook als u een laag inkomen heeft en u door de aftrek van zorgkosten geen of weinig belasting betaald, kan het nuttig zijn om aangifte te doen. U hebt mogelijk recht op een tegemoetkoming.
Hoewel u belastingaangifte moet doen om uw zorgkosten af te kunnen trekken, kan dit financieel de beste keuze zijn.
Vanaf 2025 zal de restitutiepolis niet meer beschikbaar zijn. Dit betekent dat u een eigen bijdrage moet betalen als u kiest voor een zorgverlener zonder contract met uw zorgverzekeraar.
De eigen bijdrage ontstaat omdat de vergoeding van de zorgverzekeraar lager is dan het tarief van de zorgverlener. Dit kan sommige patiënten verhinderen zorg te ontvangen van niet-gecontracteerde aanbieders, doordat zij de extra kosten niet kunnen opbrengen.
Wat kunt u doen?
Volgens het hinderpaalcriterium mogen lage vergoedingen uw keuzevrijheid voor een zorgverlener niet beperken. Als de eigen bijdrage te hoog is en u daardoor de benodigde zorg niet kunt ontvangen, kunt u een hogere vergoeding aanvragen bij uw zorgverzekeraar.
Neem contact op met uw zorgverzekeraar voor uitleg over het hinderpaalcriterium en hoe u hier een beroep op kunt doen. Dit kan u helpen de benodigde zorg te verkrijgen.